JOM LAKSANAKAN AQIQAH NORMA BAHARU PASCA PKP. MURAH, MUDAH, BEBAS COVID 19. HUBUNGI SEKARANG 019-6969515. LAKSANAKAN AQIQAH, PASTIKAN UMM BARAQAH

Isnin, 22 April 2013

Memahami Apa Itu Aqiqah: Bahagian 4





Assalamualaikum Wrmbth

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati dan dipelihara oleh Allah sekalian,

Ada diantara kita yang masih ragu-ragu tentang kedudukan daging aqiqah, bagaimana pembahagiannya, siapa yang boleh makan dan bemacam-macam lagi. Disinilah tempat untuk kita berkongsi serba sedikit ilmu yang ada, walaupun sedikit tetapi yang kita harapkan ialah keberkatan yang ada padanya. Kadangkala kita ada menjemput rakan-rakan yang bukan muslim ke majlis aqiqah dan kadangkala juga menjadi kesulitan dalam menyediakan hidangan daging aqiqah.

Menurut sesetengah ulama, tidak ada dalil yang meletakkan syarat bahawa penerimanya hanya untuk orang muslim sahaja. Maka sesetengah ulama berpendapat ianya harus.


Cuma sudah tentu yang lebih baik adalah penerima dari kalangan orang Islam kerana diharapkan adalah sipenerima memahami lalu mendoakan si kanak-kanak tadi apabila menerima hidangan hasil aqiqah itu.  Jika beri pada bukan Islam, manalah mereka faham aqiqiah tu apa ..

Falsafah 'aqiqah adalah sebagai tanda kesyukuran bagi anugerah cahaya mata yang dikurniakan oleh Allah SWT. Justeru ia lebih baik di kongsi sesama Islam. Ini kerana ia juga seumpama satu peringatan kpd yg lain untuk beraqiqah juga untuk anak mereka (jika belum). Non-Muslim tiada peruntukan aqiqah..

Sebagai tambahan info ; Kebanyakkan ulama menggalakkan daging dari hasil sembelihan itu dimasak terlebih dahulu sebelum di edarkan kepada faqir miskin, jiran tetangga walaupun mereka kaya.


Bagaimanapun, menurut satu pandangan :- 

" Daging aqiqah dan korban haram diberi kepada bukan Islam kerana korban dan aqiqah merupakan amal ibadah kepada Allah. Ia bertujuan untuk bertaqarrub kepada Allah. Ini ada disebut dalam Fatwa Syeikh Ahmad al Fatthani. 

Tapi kalau bukan Islam nak beli satu bahagian daripada daging lembu itu untuk kegunaan peribadi, bukannya utk korban, maka harus hukumnya menurut Syeikh Daud al fatthani dalam Furu'ul masaa'il. "



Wallahua'lam

Tamat bahagian 4....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan